Voor Lisette Bosch, directeur Circulus, is het certificaat een bewijs voor de ambitie: “We laten hiermee zien dat we werk maken van het in beweging brengen en houden van mensen die een zetje in de rug kunnen gebruiken. Dat zie je door de hele organisatie heen, van de Hout Werkplaats tot Klant Contact Centrum.”
Op de foto: Lisette Bosch, Natalie van de Venne, Erik Zwartjes en Niels Oosterveen.
Circulus toont met deze trede 3 PSO-certificering al jaren op rij aan dat ze tot de top 10% van sociale werkgevers in Nederland behoort, bevestigt Natalie van de Venne, relatiemanager private sector:” Als je dan ook nog bedenkt dat maar zo'n 18% van alle werkgevers in Nederland zich inzet voor arbeidsparticipatie dan besef je hoe bijzonder dat is. Een prestatie waar Circulus met al haar werknemers trots op mag zijn.”
Uit de praktijk: Robert is echt van meerwaarde
Robert is één van die collega’s die zijn meerwaarde laat zien. Zijn teamleider Arinda Janssen vertelt: “Robert voert vaste klussen en losse klussen uit, zoals het afhandelen van de chauffeursmeldingen, het bijwerken van de chatbot voor het WhatsApp kanaal en het versturen van aangevraagde afvalkalenders naar bewoners. Hij helpt ons echt; zo hadden wij de grootste moeite met het beheren van de chatbot, maar Robert past die met gemak aan. Na vijf minuten uitleg kon hij er al mee aan de slag. Hij heeft elke dag één collega als vast aanspreekpunt. Als hij vragen heeft of even niet weet wat te doen, moedigen we hem zoveel mogelijk aan om vragen te stellen. Robert doet wat hij moet doen, maar daarnaast moedigen we het sociale deel ook aan. Af en toe een praatje maken met de collega’s bijvoorbeeld. Toen we hier net mee begonnen, ging dit heel stroef. Inmiddels begint hij uit zichzelf een praatje. Robert blijft tot half september bij ons. Het is de bedoeling dat hij daarna doorstroomt naar een andere baan.”
Samenwerken met partners
Circulus werkt veel en graag samen met partners in de regio. Jaap Hofstra, jobcoach bij Circulus, vertelt: "Onze ambitie kunnen we blijven waarmaken dankzij goede relaties met gemeenten en leerwerkbedrijven in de regio. Daarnaast hebben we afspraken met onder andere Lucrato, Konnected en Gelre Werkt. Daarin denken we graag mee in een passend traject voor de mensen die bij ons binnenkomen. Zowel in de sociale behoefte, de talenten en toewerken naar een einddoel.”
Over de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO)
De Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) is een wetenschappelijk onderbouwd kwaliteitskeurmerk van TNO. Onder regie van TNO wordt de PSO verder ontwikkeld, in nauwe samenwerking met de markt en diverse gremia. TNO laat zich daarbij adviseren door een Commissie van Deskundigen. De PSO is inmiddels uitgegroeid tot de landelijke norm voor sociaal ondernemen. De Prestatieladder Socialer Ondernemen bestaat uit vier prestatieniveaus: van Aspirant-status tot en met trede 3. Circulus behaalde in 2021 voor het eerst haar certificering.